اكس اعلا :: سينمای ما :: بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
سينماي ما | سينماي جهان
       جمعه 27 شهريور 1388 - 13:11         


پنجشنبه 19 بهمن 1385 - 12:6

اكس اعلا


رفت توي تاپ تن. ارزش اين همه انتظار كشيدن را داشت؟ بله داشت. حالا و بعد ديدن سنتوري، جور ديگري به دنيا نگاه مي‌كنم و طور ديگري زندگي خواهم كرد. اين كمال سبكي فيلمسازي است كه يك جور عرفان فردگرايانه را با ايده‌هاي ظاهرا ساده‌اش تركيب كرده است. اگر قرار به فهميدن فيلم باشد كه با كل جامعه رياكار و ظاهرا اخلاق‌گرا، به مشكل برخواهد خورد. اين فيلمي است كه از اعتياد نه به عنوان اعتياد، نه به عنوان يك كار جيز، كه به عنوان ميل شخصي علي سنتوري استفاده كرده است. آدم بد فيلم، نه غول اعتياد كه جامعه‌اي است كه هزينه‌اي است كه علي سنتوري، براي خود بودن، مي‌پردازد. اين فيلم تلخي است درباره اين كه وقتي مي‌خواهيم خودمان باشيم، بايد تحمل چه بلاهايي داشته باشيم. به عمرم يك نخ سيگار هم نكشيده‌ام، اما دلم سوخت براي علي كه براي لحظه‌اي لذت بردن، بايد تحمل چه بلاهايي را مي‌داشت.
اين از اين، و حالا بايد برويم سراغ اين نكته كه بهرام رادان چه قدر خوب بود. پنج سال صبر كرده بودم كه يكي از اين صورت معصوم شيك، درست استفاده كند و بالاخره اين اتفاق افتاد. چهره‌اش بايد در نماي آغاز فيلم و در دالان مترو، با آدم‌هاي بي‌خيال دور و برش فرق داشته باشد، كه داشت. و مهرجويي كه حالا انگار زنده كردن هر موقعيتي، بي هيچ زور زدني، فقط به اندازه يك تخمه شكستن برايش كار دارد. نه يك كه كار آساني باشد، اما استاد زحمت‌هايش را قبلا كشيده و حالا مشعوف كردن ما در ساعت 6 بعد از ظهر روز 18 بهمن، ثمره همه اين شصت و پنج سالي است كه ظاهرا خيلي خوب طي شده است.
سنتوري را بعد از بچه‌هاي ابدي خانم پوران درخشنده ديدم. بعد از حرف‌هاي ظاهرا مسئولانه كارگردان درباره اين كه چه وظايفي در اجتماع داريم و بايد حواس‌مان به بچه‌ها، وسط خيابان‌ها باشد و اين كه آخرش گفت عاشق همه ماست و خيلي دوست‌مان دارد. ولي آخر ما به خاطر اين كه موقع شروع شدن سنتوري جا گيرمان نيايد، پاي حرف‌هايش نشسته بوديم و آن وقت، تازه بعد از تماشاي فيلم استاد، داشتم با خودم فكر مي‌كردم نكند همه اين مسئوليت‌هاي اجتماعي را به اين خاطر مي‌پذيريم كه هزينه خود بودن‌مان را نپردازيم. ايول به سنتوري. هستيم باهاش. يك دانه سوسيس هم سرخ مي‌كرد ما مي‌خورديم.


بازگشت به روزنوشتهای امیر قادری

خطای داخلی
آلبوم عکس های جشنواره

باران کوثری

باران کوثری سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد (عکس: یلدا ذبیحی)
قبلی
باران کوثری سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد (عکس: یلدا ذبیحی)


دوشنبه 23 بهمن 1385 - 7:34

Second Films Contest

Short Films Contest
* آن بالا كنار جاده
* الو ... رضا
* پا برهنه تا صبح
* پرواز كنار صندلي قرمز
* پشت سر من
* پيرمرد و خط
* جاي دوست، جاي دشمن
* رستوران متروك
* زن تنهاي جخوف
* شكرستان
* صفر درجه
* عروسك گمشده
* فاصله
* مترسك
* محدوه دايره
* وزن بودن
* ويزيت
* يك اتفاق ساده
* يك روز زيبا

Documentary Films Contest

Guest
* آخرين ملكه زمين
* آرامش در ميان مردگان
* آن سه
* پاپیتال
* پايان راه
* چهار انگشتی
* خدا نزدیک است
* رامی
* راننده تاكسي
* رمز
* روايتهاي ناتمام
* روز باران
* ساعت 25
* گاهي واقعي

First Films Contest
* آخرین ملکه زمین
* آدم
* آرامش در ميان مردگان
* آن سه
* اخراجی‌ها
* باز هم سیب داری؟
* پابرهنه در بهشت
* پاپیتال
* پایان راه
* خدا نزدیک است
* رامي
* روایتهای ناتمام
* گاهي واقعي
* گناه من
* مصائب دوشيزه
* نیما یوشیج

International Cinema Contest
* آخرین روزهای سوفی شول
* آشوب
* بابی
* به پدر سلام کن
* پدر و پسر
* رنگ از خود گذشتگی
* شعبده‌باز
* فانوس دریایی
* فیلم ، آسپرین و لاشخورها
* قديسان و سربازان
* قلب زیر تیغ
* كارديا
* گمشده در آمريكا
* مایه خرسندی
* ملكه رودخانه
* ملكه شياطين
* من و دبورا
* وندي عزيز
* هاله
* هتل هاراباتی

Iranian Cinema Contest
* آدم
* آفتاب بر همه یکسان می‌تابد
* اتوبوس شب
* اخراجی‌ها
* اقلیما
* باز هم سیب داری؟
* بچه‌های ابدی
* پابرهنه در بهشت
* پاداش سكوت
* پارک وی
* تک درختها
* دست هاي خالي
* رئیس
* روز بر می آید
* روز سوم
* سبیل مردونه
* سنتوري
* سنگ، کاغذ، قیچی
* قاعده بازي
* قفل ساز
* گوشواره
* مثل يك قصه
* مخمصه
* مصائب دوشيزه
* مینای شهر خاموش
* نقاب

عناوين خبري
  •   اولین بار در سایت سینمای ما؛ اسامی کاندیداهای دریافت سیمرغ بلورین بیست و پنجمین جشنواره فجر / پیشتازی «روز سوم»، «اتوبوس شب» و «خون بازی»/ ناکامی بزرگ «سنتوری» و «پاداش سکوت» در دریافت سیمرغ بلورین
  •   «اخراجي‌ها» صدرنشين آراي مردم است
  •   داریوش مهرجویی : اصلاحات فيلم بعضي‌ها مصلحتي و بعضي‌ها سليقه‌اي بود ولي آن‌چنان زياد نبود
  •   وحيد موسائيان: من از نسل سوخته فيلمسازان هستم
  •   دو بزرگداشت و يازده كليپ
  •   رخشان بني‌اعتماد: از دیدن بعضی از پلان های باران اذیت می شدم
  •   كارگردان "قفل ساز": نمي دانم كجا هستم
  •   برنامه سينماهاي بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر
  •   افتتاحیه ای متفاوت برای بیست و پنجمین جشنواره
  •   نمايش 15 فيلم بلند ايراني در اولين روز جشنواره بين المللي فيلم فجر

  • news jashnvare
     
          
    سینمای ما- اسامی کاندیداهای دریافت سیمرغ بلورین بیست و پنجمین جشنواره ئفجر اعلام شد. باقی کاندیداها در اخبار بعدی در سایت سینمای ما خواهد آمد.


     
          
    نتايج آراي استخراج شده براي انتخاب فيلم برگزيده تماشاگران در بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ) و فيلم‌هاي غير ايراني (جام جهان نما، جلوه‌گاه عشق و در جست‌وجوي حقيقت) در پنجمين روز جشنواره توسط دبير ستاد انتخاب فيلم برگزيده تماشاگران فجر 25 اعلام شد. ...


    استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

    كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.