داریوش مهرجویی : اصلاحات فيلم بعضي‌ها مصلحتي و بعضي‌ها سليقه‌اي بود ولي آن‌چنان زياد نبود : :: سينمای ما :: بیست و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم فجر
سينماي ما | سينماي جهان
       دوشنبه 12 بهمن 1388 - 0:18         


داریوش مهرجویی : اصلاحات فيلم بعضي‌ها مصلحتي و بعضي‌ها سليقه‌اي بود ولي آن‌چنان زياد نبود


داریوش مهرجویی : اصلاحات فيلم بعضي‌ها مصلحتي و بعضي‌ها سليقه‌اي بود ولي آن‌چنان زياد نبود

جلسه فیلم «سنتوری» با حضور فرامرز فرازمند تهيه‌كننده ، محمدرضا شريفي‌نيا دستيار كارگردان و طراح‌صحنه، تورج منصوري فيلمبردار، مهدي حسين‌وند تدوين‌گر و بهرام رادان، گلشيفته فراهاني، مسعود رايگان، رويا تيموريان و نادر سليماني بازيگران، او را همراهي مي‌كردند.
داريوش مهرجويي در ابتدا گفت: سلام بر دوستان عزيزم كه تشريف آورديد. خيلي از حضور گرم شما متشكرم. اميدوارم حوصله‌ي شما از ديدن اين فيلم سر نرفته باشد. در اين چند روز گذشته من و همه‌ي دست‌اندركاران اين فيلم مشتاق بوديم اين فيلم به نمايش درآمد، در حاليكه اخباري از اين دست كه فيلم هست يا نيست، مطرح بود.
وي گفت: در ابتدا يكي دو نكته را مطرح مي‌كنم تا جاي سوالي براي اين موضوع نباشد و به بقيه‌ي سوالات شما پاسخ دهم. به دليل اينكه اين فيلم مربوط به موسيقي مي‌شود و نوازندگي هم در آن مطرح است و نمايش آن در ايام ماه محرم قرار مي‌گرفت، نمايش آن به عقب‌افتاد و قرار شد از هجدهم بهمن ماه به بعد كه كم كم روزهاي عزاداري تمام مي‌شود، فيلم به نمايش درآيد.
مهرجويي گفت: در اين ورسيون كه الان مشاهده كرديد، بعضي از قسمت‌هاي موزيكال و خوانندگي فيلم فعلا حذف شده است. اما موقع اكران فيلم و بعد از ماه محرم قرار است، آن چند صحنه اضافه شود.
مهرجويي به مورد ديگر درباره‌ي تاخير نمايش فيلم اشاره كرد و گفت: مورد ديگر به خواننده‌ي جوان فيلم برمي‌گردد كه اولين كارش بود و ما نمي‌دانستيم بايد براي او مجوز بگيريم، بنابراين درصدد گرفتن مجوز براي او هستيم. اين كارگردان سينماي ايران افزود: يك مقدار اصلاحاتي به فيلم خورد. بعضي‌ها مصلحتي و بعضي‌ها سليقه‌اي، ولي آن‌چنان زياد نبود كه به فيلم لطمه بخورد و مقدار زيادي همان‌طور كه اشاره كردم به دليل ماه محرم است.
فرامرز فرازمند تهيه‌كننده نيز گفت: من افتخار داشتم، مثل هميشه در خدمت گروه آقاي مهرجويي باشم.
تورج منصوري فيلمبردار سنتوري نيز ضمن اشاره به چهارمين همكاري‌اش با مهرجويي گفت: فكر مي‌كنم غير از آن چهار كار، دو تا كار ويدئويي كوتاه انجام داديم كه يكي شد تيتراژ همين فيلم كه ويدئو آرتي بود به نام «برو تو كوكش».
وي در ادامه در پاسخ به اين سوال كه زمينه‌ي سنتوري از اين ويدئو آرت شكل گرفت، پاسخ مثبت داد.
بهرام رادان بازيگر نقش علي، فيلم سنتوري نيز اظهار اميدواري كرد: كاري كه انجام داده است به اندازه‌ي ارزش‌هاي فيلم گويا باشد.
گلشيفته فراهاني بازيگر نيز از تجربه‌ي همكاري‌اش در سنتوري گفت: 14 ساله بودم كه در فيلم «درخت گلابي» با آقاي مهرجويي كار كردم، آن‌جا هم نفهميدم چگونه شد، الان هم نفهميدم چگونه فيلم‌هاي مهرجويي اين‌گونه ساخته مي‌شود.
محمدرضا شريفي‌نيا نيز گفت: اميدواريم از فيلم خوشتان آمده باشد. من عضو كوچكي از فيلم بودم و به اين كوچك بودن خودم افتخار مي‌كنم و بيشترين افتخارم اين است كه در اكثر كارهاي مهرجويي شاگردي كرده‌ام.
مسعود رايگان نيز گفت: هميشه يكي از طرفداران فيلم‌هاي مهرجويي بوده‌ام، ولي تصور نمي‌كردم روزي در يكي از فيلم‌هايشان بازي كنم. تجربه‌ي خوبي با آقاي مهرجويي داشتم، چون ايشان دست بازيگر را در خلق شخصيت باز مي‌گذارد.
رويا تيموريان نيز كه نقش كوتاهي در اين فيلم داشت، گفت: خوشحالم از اين‌كه در يك فيلمي كه كارگردان آن جايگاه خاصي دارد توانستم نقش كوچكي داشته باشم.
نادر سليماني بازيگر ديگر اين فيلم نيز گفت: اولين تجربه با مهرجويي داشتم و خيلي سخت بود و يك مقدار استرس داشتم.
داريوش مهرجويي در پاسخ به سوالي كه از او پرسيده شد، اگر اين فيلم توسط كارگردان ديگري ساخته مي‌شد، آيا اين‌قدر مورد استقبال قرار مي‌گرفت گفت: اين سوالي نيست كه جواب داده شود. مثل اين‌كه از شما بپرسند اگر اين قيافه را نداشتي و يك قيافه‌ي ديگر داشتي چه مي‌شد؟ من چه مي‌دانم چه مي‌شد.
وي همچنين در پاسخ به‌سوالي مبني بر اينكه چرا اعتياد را به عنوان سوژه انتخاب كرده است، گفت:دليل خاصي نداشت، داستان فيلم ايجاب مي‌كرد، اين آدم درگير اين قضيه بشود. به هر حال اعتياد مساله‌اي است كه در جوانان رسوخ كرده است و مي‌تواند سوژه‌ي مهم و ضروري براي ما باشد.
حسيني‌وند تدوين‌گر فيلم در پاسخ به سوالي درباره‌ي پرش‌هاي فيلم گفت: زماني كه ما مونتاژ كار را شروع كرديم با قاعده جلو مي‌رفتيم، ولي بعد از يك مدتي بي‌قاعدگي را رسوخ داديم. من اين جسارت را نداشتم كه اين‌گونه پيش بروم، ولي آقاي مهرجويي من را راهنمايي كردند، اين روند شيوه‌ي فيلم بوده است.
مهرجويي نيز در ادامه گفت: اگر بخواهيم به حالت طنز به ماجرا نگاه كنيم، اين‌گونه است كه ما يك جوري مونتاژ كرديم كه اگر بعدا درآورديم، مشخص نباشد كجاها درآمده است!
مهرجويي همچنين گفت: خيلي بر روي اين شيوه فكر كردم و اين شيوه امكانات ويژه‌اي به ما داد.
در بخشي از اين جلسه از بهرام رادان نيز در مورد تفاوت اين نقش با «شمعي درباد» پرسيده شد كه وي پاسخ داد: فكر مي‌كنم تفاوت هست بين «شمعي در باد» و «علي سنتوري»، خيلي كار سختي نبود كه اين تفاوت دربياد. در طول فيلم سعي كردم دستورات آقاي مهرجويي را انجام دهم و جزو تنها فيلم‌هايي بود كه وارد جدل با كارگردان نشدم؛ چون مي‌دانستم ايشان به كارشان اشراف دارند.
مهرجويي در پاسخ به سوالي مطرح كرد: ما طرح مساله‌ي موسيقي را كه كرديم فقط جنبه‌ي اعتياد و خمودگي نيست. آن‌چه مهم است موسيقي ما، مثل شعرمان و هنرمان موسيقي شادي نيست. اگر به دستگاه‌هاي موسيقي ايراني نگاه كنيم، بعد از شروع شدن با يك درآمد حماسي، به چهار مضراب (شاد) برمي‌گرديم و اين موضوع به روحيه‌ي كلي موسيقي ما برمي‌گردد.
وي افزود: بايد به محتواي فكري اين فيلم فكر كنيم. سرگذشت تراژيك يك هنرمند كه از اوج به شرايط پاياني مي‌رسد و اين سوژه‌ي غم‌انگيزي است و تم‌ها و اشعار هم در جهت همين موضوع است.
مهرجويي در پاسخ به سوالي كه مي‌پرسيد، آيا احساس نمي‌كنيد بعد از ساخت «گاو»، «آقاي هالو»،
«هامون» دچار عقب‌گرد شده است، گفت: اين نظر شخصي ايشان است. خيلي كسان ديگر بودند كه گفته‌اند سنتوري بهترين فيلم من است. آن‌چه مهم است در طرح اينگونه سوالات اين است كه به راحتي مي‌توانند اين موضوع را مطرح كنند در حاليكه هنرمند كار خودش را مي‌كند و جلو مي‌روند.
مسعود رايگان نيز در بخشي از اين جلسه گفت: به نظرم در لحظه‌اي كه فيلمنامه را خواندم، اگر به جاي پدر علي بودم برخورد ديگري مي‌كردم، اما وقتي جلوي دوربين رفتم و فيلم را الان ديدم، فكر مي‌كنم او دچار شوك شده بود و ماجرا را اين‌گونه ديد.
همچنين دو بازيگر فيلم بهرام رادان و گلشيفته فراهاني درباره‌ي ميزان آشنايي‌شان با سازهايي كه در فيلم مي‌زدند، سخن گفتند.
گلشيفته فراهاني گفت: من آشنايي دارم و هنرستان موسيقي رفته‌ام.
بهرام رادان نيز گفت: من نه سنتور و نه حتي نت ياد دارم. كاري كه كردم «سنتور» زدن را بازي كردم.
گلشيفته فراهاني نيز در پاسخ به اين سوال درباره‌ي بي‌تفاوتي هانيه به اعتياد و ترك علي،گفت: هانيه چندين‌بار در فيلم مطرح مي‌كند كه چند بار تلاش كرده كه او ترك كند، اما او دوباره شروع كرده است بنابراين فكر نمي‌كنم بي‌تفاوتي باشد.
داريوش مهرجويي نيز ادامه داد: همه‌ي مسايل را نمي‌توان در فيلم نشان داد. اگر دقت كنيد دختر در آن صحنه‌اي كه با مادر بحث مي‌كند، مطرح مي‌كند كه چه‌قدر تلاش كرده كه او ترك كند. ما در اين فيلم بازتاب كمك‌ها را مي‌بينيم، نه خود كمك‌ها را.
تورج منصوري نيز درباره‌ي ويژگي دوربين روي دست گفت: فكر مي‌كنم نوع موضوع فيلم در انتخاب اين شيوه خيلي موثر است. ما خارج از قيد و بندهاي سه پايه و تراولينگ، با اين شيوه تلاش مي‌كنيم كه مخاطب به موضوع فيلم نزديك شود، به گونه‌اي كه دوربين همانند بازيگر ما در صحنه باشد و بيننده دعوت شود به خود صحنه تا بتواند به موضوع فيلم نزديك شود.
داريوش مهرجويي در پاسخ به سوالي ملموس‌تر شدن نگاهش در فيلم‌سازي به مسائل اجتماعي گفت: فيلم‌هاي من هميشه با مسايل واقعي و سرنوشت بشر همراه بوده است. من فكر مي‌كنم در همه‌ي فيلم‌ها روحيه‌ي اجتماعي مطرح بوده است.
مهرجويي درباره‌ي صحنه‌ي كه مادر علي به عنوان يك فرد متدين اينگونه نشان داده شده است تعمدي بوده است، گفت: تعمدي نداشتيم، آن صحنه در ابتدا صحنه‌ي كامل‌تري بود و از بدشانسي خانم تيموريان مجبور شدند يك مقدار در ورسيون جديد كوتاه‌تر بكنيم.
وي ادامه داد: به‌هرحال با برخي مواردي كه حذف شد موافق نيستم.
داريوش مهرجويي درپاسخ به سوالي كه سنتوري و گاو را با هم مقايسه مي‌كرد، گفت: شايد به يك اعتبار مي‌توان گفت، «گاو» كه به طور مرموز كشته شد و اين‌جا هم سنتور را مي‌بينيم كه نابود مي‌شود.
مهرجويي در پايان جلسه گفت: حرفي ندارم همين كه فيلم را نشان داده شد، متشكرم.
منبع : ایسنا



به روز شده در : پنجشنبه 19 بهمن 1385 - 7:58

چاپ این مطلب |ارسال این مطلب |

آلبوم عکس های جشنواره

باران کوثری

باران کوثری سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد (عکس: یلدا ذبیحی)
قبلی
باران کوثری سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن را دریافت کرد (عکس: یلدا ذبیحی)


دوشنبه 23 بهمن 1385 - 7:34

Second Films Contest

Short Films Contest
* آن بالا كنار جاده
* الو ... رضا
* پا برهنه تا صبح
* پرواز كنار صندلي قرمز
* پشت سر من
* پيرمرد و خط
* جاي دوست، جاي دشمن
* رستوران متروك
* زن تنهاي جخوف
* شكرستان
* صفر درجه
* عروسك گمشده
* فاصله
* مترسك
* محدوه دايره
* وزن بودن
* ويزيت
* يك اتفاق ساده
* يك روز زيبا

Documentary Films Contest

Guest
* آخرين ملكه زمين
* آرامش در ميان مردگان
* آن سه
* پاپیتال
* پايان راه
* چهار انگشتی
* خدا نزدیک است
* رامی
* راننده تاكسي
* رمز
* روايتهاي ناتمام
* روز باران
* ساعت 25
* گاهي واقعي

First Films Contest
* آخرین ملکه زمین
* آدم
* آرامش در ميان مردگان
* آن سه
* اخراجی‌ها
* باز هم سیب داری؟
* پابرهنه در بهشت
* پاپیتال
* پایان راه
* خدا نزدیک است
* رامي
* روایتهای ناتمام
* گاهي واقعي
* گناه من
* مصائب دوشيزه
* نیما یوشیج

International Cinema Contest
* آخرین روزهای سوفی شول
* آشوب
* بابی
* به پدر سلام کن
* پدر و پسر
* رنگ از خود گذشتگی
* شعبده‌باز
* فانوس دریایی
* فیلم ، آسپرین و لاشخورها
* قديسان و سربازان
* قلب زیر تیغ
* كارديا
* گمشده در آمريكا
* مایه خرسندی
* ملكه رودخانه
* ملكه شياطين
* من و دبورا
* وندي عزيز
* هاله
* هتل هاراباتی

Iranian Cinema Contest
* آدم
* آفتاب بر همه یکسان می‌تابد
* اتوبوس شب
* اخراجی‌ها
* اقلیما
* باز هم سیب داری؟
* بچه‌های ابدی
* پابرهنه در بهشت
* پاداش سكوت
* پارک وی
* تک درختها
* دست هاي خالي
* رئیس
* روز بر می آید
* روز سوم
* سبیل مردونه
* سنتوري
* سنگ، کاغذ، قیچی
* قاعده بازي
* قفل ساز
* گوشواره
* مثل يك قصه
* مخمصه
* مصائب دوشيزه
* مینای شهر خاموش
* نقاب

عناوين خبري
  •   اولین بار در سایت سینمای ما؛ اسامی کاندیداهای دریافت سیمرغ بلورین بیست و پنجمین جشنواره فجر / پیشتازی «روز سوم»، «اتوبوس شب» و «خون بازی»/ ناکامی بزرگ «سنتوری» و «پاداش سکوت» در دریافت سیمرغ بلورین
  •   «اخراجي‌ها» صدرنشين آراي مردم است
  •   داریوش مهرجویی : اصلاحات فيلم بعضي‌ها مصلحتي و بعضي‌ها سليقه‌اي بود ولي آن‌چنان زياد نبود
  •   وحيد موسائيان: من از نسل سوخته فيلمسازان هستم
  •   دو بزرگداشت و يازده كليپ
  •   رخشان بني‌اعتماد: از دیدن بعضی از پلان های باران اذیت می شدم
  •   كارگردان "قفل ساز": نمي دانم كجا هستم
  •   برنامه سينماهاي بيست و پنجمين جشنواره فيلم فجر
  •   افتتاحیه ای متفاوت برای بیست و پنجمین جشنواره
  •   نمايش 15 فيلم بلند ايراني در اولين روز جشنواره بين المللي فيلم فجر

  • news jashnvare
     
          
    سینمای ما- اسامی کاندیداهای دریافت سیمرغ بلورین بیست و پنجمین جشنواره ئفجر اعلام شد. باقی کاندیداها در اخبار بعدی در سایت سینمای ما خواهد آمد.


     
          
    نتايج آراي استخراج شده براي انتخاب فيلم برگزيده تماشاگران در بخش مسابقه سينماي ايران (سوداي سيمرغ) و فيلم‌هاي غير ايراني (جام جهان نما، جلوه‌گاه عشق و در جست‌وجوي حقيقت) در پنجمين روز جشنواره توسط دبير ستاد انتخاب فيلم برگزيده تماشاگران فجر 25 اعلام شد. ...


    استفاده از مطالب و عكس هاي سينماي ما فقط با ذكر منبع مجاز است | عكس هاي سايت سينماي ما داراي كد اختصاصي ديجيتالي است

    كليه حقوق و امتيازات اين سايت متعلق به گروه مطبوعاتي سينماي ما و شركت پويشگران اطلاع رساني تهران ما  است.